Saturday, March 19, 2011

Generelle tips til revelokking

Nedenfor vil du finne tips som er greie å ha i bakhodet før man skal ut på lokkejakt på rev. Det er for tiden gode forhold for revelokking rundtom i Norge.
-Prøv å komme deg stillest mulig på post. Lokker du i nærheten av vei, vent til det kommer en bil og deretter gå ut. Truger eller ski er nyttige redskaper. Bruk ski på skare og truger når snøen er løsere eller bare ski.

-Ha vinden i ryggen eller fra siden når du lokker. Dette er fordi reven vil sjekke hva det er som har tatt den skrikende haren og går rundt deg for å få vinden. Det er da viktig at du har en stor flate der du skal ta reven før den får vinden av deg. Lokk derfor i stabil vind og at det er litt vind. Virker som at reven er skeptisk på ingen vind eller ustabil vind, når man bruker hareskrik. Ved bruk av musepip og fugleskrik gjelder som regel ikke denne regelen med vinden i ryggen, da kommer de der det passer de. Reven regner ikke med at det er et stort dyr som har tatt fuglen og kan ofte komme mye mer uredde inn.

- Morgen, måneskinn på natten og kveld/skumring blir regnet for å være den beste tida å lokke rev på. Det går an å lokke rev midt på dagen, men du risikerer å vende reven til lokken hvis den ikke vil/tør komme og du har kanskje spolert sjansene en stund fremover.

- Planlegg inn og utgangen til posten. Tenk vindretning hele tiden og ikke vind området som er utenfor din synsvidde (tett skog og slikt). Dette vil nok øke dine sjanser til å få inn rev senere på posten.

- Ikke lokk under dårlige forhold!!! Er vinden ustabil, det høljeregner, reven er i brunst, mye løssnø eller det er andre ugunstige forhold bør man vente med å lokke til det blir bedre forhold. Som nevnt over så risikerer du å vende reven til lokken, slik at den kanskje ikke kommer inn når det er bra forhold. Nå er revens brunst på hell de fleste steder og mange steder har solid skare. Dette er gode utgangspunkt for lokkejakt på rev!

- Bruk en fløyte du behersker. De fleste fløytene er lette å bruke, men noen krever mer trening enn andre. Generelt er fløyter med lukket membran lettere å bruke enn enn fløyter med åpen menbran. Eks. på en grei fløyte med lukket membran: Dan Thompson pc1, hubertus harschreib. Eks. på åpne membranfløyter: Red river bandit, Primos regulator 10.

- Sitt sille på post! Dette er ikke som å sitte på elg eller rådyrpost, da reven er veldig mye mer oppmerksom og skeptisk. God kamuflasje er et must! Beveg hånda minst mulig når du lokker. En tofot er også et svært viktige hjelpemiddel. Det finnes 2 fotere til liggende og sittende skyting. Man må da selvsagt velge om man vil ligge etter sitte og lokke. Reven vil raskt oppdage bevegelsen av en jeger som må løfte opp våpenet fra fanget om man ikke har tofot. Denne hjelper også til å få mer presis skyting.

- Mange regner mars-april som den beste tida for lokking av rev. Kanskje fordi at reven har hatt en heftig brunst i februar +- og trenger næring. Derfor mener endel lokkere at jo nærmere sesongslutt jo bedre. Med mye snø i terrenget og utsultede rever, vil sulten til reven gjøre den mer medgjørlig å få inn på lokk. Tispene er kanskje drektige og trenger derfor endel mat.

- Tror ikke det finnes noen fasit på hvor ofte man bør lokke, men: lokking i rundt 30 sek. for deretter ta en 2-3 minutters speidepause er ofte brukt. Er det åpent kan man lokke hele tiden. Bruk av postskytter kan være effektivt, spesielt om reven er veldig skeptisk og vinder deg på langt hold. Postskytteren plasseres nedenfor lokkeren i vindretning. Postskytteren vil da kunne oppdage rever som lokkeren ikke ser. Plasseres etter behov, men noe særlig mer enn 150 meter vekk er sjeldent nødvendig. Skal man bytte plass, er det viktig at man går et godt stykke unna. Enkelte mener at 6-700 meter er et minimum, men det er ofte vindforholdene som styrer dette. Er det mye vind kan sikkert 500 meter være nok å flytte seg. Blir lokkepostene for nære hverandre, kan du risikere at revene blir skeptiske.

- Når det gjelder bruk av kuler og kalibre, så er det viktig at du bruker ei børse og et kaliber du behersker og skyter bra med. Vær forsiktig med å bruke helmantel, man bør heller bruke hurtigekspanderende kuler. Bruk av hagle kan fungere, men ulempen er at reven sjelden kommer inn på haglehold selv om enkelte jegere har opplevd dette.

Er det fortsatt noe du lurer på, kan du stille spørsmål i kommentarfeltet.

10 comments:

Stig"Pulver"Berntsen said...

Meget bra blogg du har Erik. Å di lokketipsan va super,å lættfatta før en nybynner. Stå på detta lika æ.

Unknown said...

blir det ikke snart fisketid erik?? nå er det meget bra sjøørretfiske. jan

Erikr said...

Stig pulver: Takk for de hyggelige ord. Stakk innom bloggen din og den såg veldig bra ut!

Jan: Ja jeg er veldig klar for litt sjøørretfiske snart. Håper bare tiden strekker til. Vi ringes snart!

Anonymous said...

hvor lenge bør en sitte å lokke før man burde bytte plass?

Erikr said...

Jeg sitter alt fra 20 min til 40 min. Er det mye vind eller at jeg lokker over et området der lokken høres langt under gode forhold som fx skare, da sitter jeg lengst.

Anonymous said...

Hei, kjekk side. Jeg har skutt 265 hjort og 1 rev, og den var ikke på lokk, har kjøpt noen fløyter og skal prøve meg. Når kan jeg begynne? Medio mars? Har du prøvd i høyfjellet over skoggrensa? Jeg har lastet ned den reveappen på NJFF sine sider på mobilen, vet du om noen som har prøvd den?, bruker jeg den kan jeg følge med bedre.

Erikr said...

Hei torstein!

Mars og april er meget gode måneder for revelokking. Januar og februar lokker jeg ikke. Også sommeren og høsten kan gi gode resultater.

Anonymous said...

Hei. Jeg å en kompis er helt nye på revelokking. Har kjøpt meg 3 typer fløyter: double cottontail, still jackrabbit og still mouse sqeack de to siste fra primos. Har øvd en hel del fra clausen på YouTube. Jeg lurer på om du har noen gode tips til meg om lokking. Har en hel del kjempeplasser med mye rev, noen jorder som er urolig store og en del hogst flater med mye aktive hi. Men etter mye turer ut om morran fra ca 5 og sitter helt rolig til det er lyst og lokker da i ca 1 time har jeg kommet tomhendt hjem uten engang å sett den og lurer på hva jeg Gjør feil eller hva jeg kan gjøre på denne årstida (november) for å idet hele tatt klare å få inn reven.
- Joachim

Erikr said...

La området få en pause.mmen umulig å si noe om grunnen til at reven uteblir. Selv lokker jeg enten på sommeren eller tidlig på våren.

Unknown said...

Hei der.

Har du forsøkt å lokke videre etter du har skutt rev? Har du i såfall lykkes med å få inn flere?